Pengalaman hidup mengajar kita supaya menjadi lebih matang dan dewasa..
Thursday, July 31, 2014
Terdapat berbagai pendapat mengenai asal usul tarian ini. Ada pendapat yang mengaitkan asal usulnya dengan “Wali Songo” yang hidup di Tanah Jawa pada abad ke-15. Dalam usaha mengembangkan Islam di kawasan pedalaman di Jawa,Wali Songo menghadapi kesulitan untuk mendekati orang-orang di sana. Beliau mendapat idea untuk menari-nari sambil menunggang kuda. Dalam peralihan waktu, kuda-kuda itu ditukar dengan kulit binatang atau buluh bagi menggantikan kuda sebenar.
Ada pula yang berpendapat asal usul tarian ini ada kaitan dengan Saidina Ali. Untuk meniru gerak langkah bala tentera Saidina Ali maka lahirlah tarian kuda kepang.
Pendapat lain pula menghubungkan asal usulnya dengan alam kayangan. Seekor kuda kayangan bernama Kuda Sembrani dikatakan turun di Jawa untuk mencari kawannya yang hilang. Setelah berjumpa mereka menari-nari keseronokan.
Menurut kepercayaan, kuda kepang dikuasai oleh sejenis kuasa ghaib. Lantaran itu, satu upacara khas perlu dilakukan sebelum bermain. Jika ia gagal dilakukan mungkin sesuatu yang tidak diingini akan menimpa para pemain dan juga penontonnya. Upacara ini bermula dengan istiadat memuja roh. Setelah itu bomoh akan menjampi untuk istiadat membuka gelanggang yang biasanya berukuran 40’ dengan 60’.
Bomoh juga akan menyediakan “sajian” untuk “penunggu”. Sajian itu ialah kelapa, beras, pisang masak, kemenyan, kain putih, jarum, benang, ayam putih, padi, telur dan bunga rampai. Bilangan minima penari ialah sembilan orang dan maksimanya 15 orang. Penari-penari ini biasanya terdiri daripada kaum lelaki sahaja.
Tarian dicipta oleh guru yang mengajar kumpulan itu sendiri. Tarian-tarian yang selalu dipersembahkan ialah tarian Sola, Selendang, Pak Tani, Pucuk Rebung, Perjuangan, Mempertahankan Diri dan sebagainya. Lenggang-lenggok di dalam tarian ini dinamakan “Lenggang Kiprah”.
Satu perkara yang menarik di dalam tarian ini ialah kerana seringnya terdapat beberapa orang penari akan “naik syeikh”(mabuk) atau "masuk isim" setelah persembahan rasmi tamat.
Mereka yang “naik syeikh” ini boleh melakukan gerak geri aneh yang pasti tidak dapat dilakukan dalam keadaan siuman.
Umpamanya, melompat setinggi enam atau tujuh kaki, meniti diatas sebatang buluh atau kayu licin ataupun seutas tali, juga mengupas kelapa dengan gigi. Semasa penari-penari sedang “naik syeikh” , bunyi-bunyian pengiring penari akan terus dimainkan. Jikalau tidak mereka naik berang dan menerkam pemain-pemain bunyi-bunyian tersebut.
Apabila gerak langkah penari-penari itu semakin liar dan tidak dapat dikawal, bomoh akan membaca mentera ke ubun-ubun atau telinga mereka setelah mereka ditangkap dan direbahkan oleh pegawal-pegawal yang cekap.Setelah itu mereka akan pulih dalam keadaan letih lesu. Adalah dipercayai bahawa selain dari hiburan, tarian kuda kepang juga boleh digunakan untuk menyembuhkan penyakit ganjil seperti dirasuk hantu,diresapi roh orang mati dan sebagainya.
Dipercayai juga bahawa kuda kepang ini hendaklah diletakkan disuatu tempat khusus. Jika diletakkan di sembarangan tempat roh kuda kepang itu akan mengamuk dan merosakkan pertunjukan-pertunjukan yang akan datang.
Alat bunyi-bunyian yang sering mengiringi tarian kuda kepang ialah, gendang(alat utama),angklung, gong( berbentuk bulat dan diperbuat dari gangsa), kinong (seperti gong tetapi lebih kecil), jidor( seperti rebana besar), soron kecil(dibuat dari tembaga yang dititik supaya melengkung dan lekuk seperti ruas buluh) dan bonang(dibuat dari tembaga,ditengahnya bonjol bulat kira-kira lapan garis pusat).
Bagaimanapun tidak semua alat ini digunakan dalam satu-satu tarian. Bentuk pakaiannya pula terserah kepada kehendak kumpulan tetapi ia hendaklah seragam.
Permainan kuda kepang adalah permainan tradisional yang begitu popular di Johor sehingga sekarang ini, biarpun ia semakin tidak diminati oleh generasi muda.Ia mempunyai kaedah-kaedah, pantang larang dan upacara yang perlu dipatuhi, yang berbeza mTerdapat berbagai pendapat mengenai asal usul tarian ini. Ada pendapat yang mengaitkan asal usulnya dengan “Wali Songo” yang hidup di Tanah Jawa pada abad ke-15.
Dalam usaha mengembangkan Islam di kawasan pedalaman di Jawa,Wali Songo menghadapi kesulitan untuk mendekati orang-orang di sana. Beliau mendapat idea untuk menari-nari sambil menunggang kuda. Dalam peralihan waktu, kuda-kuda itu ditukar dengan kulit binatang atau buluh bagi menggantikan kuda sebenar.
Ada pula yang berpendapat asal usul tarian ini ada kaitan dengan Saidina Ali. Untuk meniru gerak langkah bala tentera Saidina Ali maka lahirlah tarian kuda kepang.
Pendapat lain pula menghubungkan asal usulnya dengan alam kayangan. Seekor kuda kayangan bernama Kuda Sembrani dikatakan turun di Jawa untuk mencari kawannya yang hilang. Setelah berjumpa mereka menari-nari keseronokan.
Menurut kepercayaan, kuda kepang dikuasai oleh sejenis kuasa ghaib. Lantaran itu, satu upacara khas perlu dilakukan sebelum bermain. Jika ia gagal dilakukan mungkin sesuatu yang tidak diingini akan menimpa para pemain dan juga penontonnya. Upacara ini bermula dengan istiadat memuja roh. Setelah itu bomoh akan menjampi untuk istiadat membuka gelanggang yang biasanya berukuran 40’ dengan 60’.
Bomoh juga akan menyediakan “sajian” untuk “penunggu”. Sajian itu ialah kelapa, beras, pisang masak, kemenyan, kain putih, jarum, benang, ayam putih, padi, telur dan bunga rampai. Bilangan minima penari ialah sembilan orang dan maksimanya 15 orang. Penari-penari ini biasanya terdiri daripada kaum lelaki sahaja.
Tarian dicipta oleh guru yang mengajar kumpulan itu sendiri. Tarian-tarian yang selalu dipersembahkan ialah tarian Sola, Selendang, Pak Tani, Pucuk Rebung, Perjuangan, Mempertahankan Diri dan sebagainya. Lenggang-lenggok di dalam tarian ini dinamakan “Lenggang Kiprah”.
Satu perkara yang menarik di dalam tarian ini ialah kerana seringnya terdapat beberapa orang penari akan “naik syeikh”(mabuk) atau "masuk isim" setelah persembahan rasmi tamat.
Mereka yang “naik syeikh” ini boleh melakukan gerak geri aneh yang pasti tidak dapat dilakukan dalam keadaan siuman.
Umpamanya, melompat setinggi enam atau tujuh kaki, meniti diatas sebatang buluh atau kayu licin ataupun seutas tali, juga mengupas kelapa dengan gigi. Semasa penari-penari sedang “naik syeikh” , bunyi-bunyian pengiring penari akan terus dimainkan. Jikalau tidak mereka naik berang dan menerkam pemain-pemain bunyi-bunyian tersebut.
Apabila gerak langkah penari-penari itu semakin liar dan tidak dapat dikawal, bomoh akan membaca mentera ke ubun-ubun atau telinga mereka setelah mereka ditangkap dan direbahkan oleh pegawal-pegawal yang cekap.Setelah itu mereka akan pulih dalam keadaan letih lesu. Adalah dipercayai bahawa selain dari hiburan, tarian kuda kepang juga boleh digunakan untuk menyembuhkan penyakit ganjil seperti dirasuk hantu,diresapi roh orang mati dan sebagainya.
Dipercayai juga bahawa kuda kepang ini hendaklah diletakkan disuatu tempat khusus. Jika diletakkan di sembarangan tempat roh kuda kepang itu akan mengamuk dan merosakkan pertunjukan-pertunjukan yang akan datang.
Alat bunyi-bunyian yang sering mengiringi tarian kuda kepang ialah, gendang(alat utama),angklung, gong( berbentuk bulat dan diperbuat dari gangsa), kinong (seperti gong tetapi lebih kecil), jidor( seperti rebana besar), soron kecil(dibuat dari tembaga yang dititik supaya melengkung dan lekuk seperti ruas buluh) dan bonang(dibuat dari tembaga,ditengahnya bonjol bulat kira-kira lapan garis pusat).
Bagaimanapun tidak semua alat ini digunakan dalam satu-satu tarian. Bentuk pakaiannya pula terserah kepada kehendak kumpulan tetapi ia hendaklah seragam.
Permainan kuda kepang adalah permainan tradisional yang begitu popular di Johor sehingga sekarang ini, biarpun ia semakin tidak diminati oleh generasi muda.Ia mempunyai kaedah-kaedah, pantang larang dan upacara yang perlu dipatuhi, yang berbeza mTerdapat berbagai pendapat mengenai asal usul tarian ini.
Ada pendapat yang mengaitkan asal usulnya dengan “Wali Songo” yang hidup di Tanah Jawa pada abad ke-15. Dalam usaha mengembangkan Islam di kawasan pedalaman di Jawa,Wali Songo menghadapi kesulitan untuk mendekati orang-orang di sana. Beliau mendapat idea untuk menari-nari sambil menunggang kuda. Dalam peralihan waktu, kuda-kuda itu ditukar dengan kulit binatang atau buluh bagi menggantikan kuda sebenar.
Ada pula yang berpendapat asal usul tarian ini ada kaitan dengan Saidina Ali. Untuk meniru gerak langkah bala tentera Saidina Ali maka lahirlah tarian kuda kepang.
Pendapat lain pula menghubungkan asal usulnya dengan alam kayangan. Seekor kuda kayangan bernama Kuda Sembrani dikatakan turun di Jawa untuk mencari kawannya yang hilang. Setelah berjumpa mereka menari-nari keseronokan.
Menurut kepercayaan, kuda kepang dikuasai oleh sejenis kuasa ghaib. Lantaran itu, satu upacara khas perlu dilakukan sebelum bermain. Jika ia gagal dilakukan mungkin sesuatu yang tidak diingini akan menimpa para pemain dan juga penontonnya. Upacara ini bermula dengan istiadat memuja roh. Setelah itu bomoh akan menjampi untuk istiadat membuka gelanggang yang biasanya berukuran 40’ dengan 60’.
Bomoh juga akan menyediakan “sajian” untuk “penunggu”. Sajian itu ialah kelapa, beras, pisang masak, kemenyan, kain putih, jarum, benang, ayam putih, padi, telur dan bunga rampai. Bilangan minima penari ialah sembilan orang dan maksimanya 15 orang. Penari-penari ini biasanya terdiri daripada kaum lelaki sahaja.
Tarian dicipta oleh guru yang mengajar kumpulan itu sendiri. Tarian-tarian yang selalu dipersembahkan ialah tarian Sola, Selendang, Pak Tani, Pucuk Rebung, Perjuangan, Mempertahankan Diri dan sebagainya. Lenggang-lenggok di dalam tarian ini dinamakan “Lenggang Kiprah”.
Satu perkara yang menarik di dalam tarian ini ialah kerana seringnya terdapat beberapa orang penari akan “naik syeikh”(mabuk) atau "masuk isim" setelah persembahan rasmi tamat.
Mereka yang “naik syeikh” ini boleh melakukan gerak geri aneh yang pasti tidak dapat dilakukan dalam keadaan siuman.
Umpamanya, melompat setinggi enam atau tujuh kaki, meniti diatas sebatang buluh atau kayu licin ataupun seutas tali, juga mengupas kelapa dengan gigi. Semasa penari-penari sedang “naik syeikh” , bunyi-bunyian pengiring penari akan terus dimainkan. Jikalau tidak mereka naik berang dan menerkam pemain-pemain bunyi-bunyian tersebut.
Apabila gerak langkah penari-penari itu semakin liar dan tidak dapat dikawal, bomoh akan membaca mentera ke ubun-ubun atau telinga mereka setelah mereka ditangkap dan direbahkan oleh pegawal-pegawal yang cekap.Setelah itu mereka akan pulih dalam keadaan letih lesu.
Adalah dipercayai bahawa selain dari hiburan, tarian kuda kepang juga boleh digunakan untuk menyembuhkan penyakit ganjil seperti dirasuk hantu,diresapi roh orang mati dan sebagainya.
Dipercayai juga bahawa kuda kepang ini hendaklah diletakkan disuatu tempat khusus. Jika diletakkan di sembarangan tempat roh kuda kepang itu akan mengamuk dan merosakkan pertunjukan-pertunjukan yang akan datang.
Alat bunyi-bunyian yang sering mengiringi tarian kuda kepang ialah, gendang(alat utama),angklung, gong( berbentuk bulat dan diperbuat dari gangsa), kinong (seperti gong tetapi lebih kecil), jidor( seperti rebana besar), soron kecil(dibuat dari tembaga yang dititik supaya melengkung dan lekuk seperti ruas buluh) dan bonang(dibuat dari tembaga,ditengahnya bonjol bulat kira-kira lapan garis pusat).
Bagaimanapun tidak semua alat ini digunakan dalam satu-satu tarian. Bentuk pakaiannya pula terserah kepada kehendak kumpulan tetapi ia hendaklah seragam.
Permainan kuda kepang adalah permainan tradisional yang begitu popular di Johor sehingga sekarang ini, biarpun ia semakin tidak diminati oleh generasi muda.Ia mempunyai kaedah-kaedah, pantang larang dan upacara yang perlu dipatuhi, yang berbeza menurut apa yang dipelajari daripada guru-guru yang terlibat.
Biarpun berbeza, namun umumnya ia hampir sama, iaitu melibatkan sajian, pemujaan, tarian, iringan alat muzik dan patung-patung kuda kepang yang digunakan ketika menari.Dalam upacara membuka gelanggang, pada kebiasaan pawang duduk menghadap sajian, yang disebut sebagai sajen dalam bahasa Jawa.
Bahan sajian ini berbeza. Buat masa sekarang ini, sajian tersebut begitu mudah.Walaupun demikian pada masa dahulu, bahan yang disediakan begitu banyak termasuk kain putih, benang, jarum, bunga kenanga, kelapa muda, kemenyan, pisang emas, telur ayam, bedah, minyak wangi dan wang.Gelanggang dibuka oleh pawang, atau ketua dengan membakar kemenyan dan memperasap bahan sajian, kemudian beliau menjemput roh kuda semberani datang bersama menjayakan permainan yang akan dipersembahkan. Di bawah ini diperturunkan sebahagian daripada mantera yang dituturkan.
"AssalamualaikumYa Nini Dayang, Kiki DanyangSeng manggoni kawasan ikiAku jalok sawap pandanganneYo, yo. ya Allah, ya AllahAku dikongkon bukak gelanggang ikiBiso podo selamat kabehWong seng main jarangsemberani ikiKabeh sak enengiYa yo, ya Allah, ya Allah".
Yang dimaksudkan dengan "Nini Dayang'' dan "Kiki Danyang'' dalam ungkapan ini ialah makhluk-makhluk halus, ataupun jin-jin yang menghuni atau menguasai tempat berkenaan, di mana persembahan tersebut diadakan. Kerana itu sebelum memulakan persembahan keizinan daripada makhluk ini dipohon, agar ia tidak marah, dipanggil untuk menikmati sajian yang dihidangkan.
Selain daripada Nini Dayang dan Kiki Danyang di bumi, keizinan daripada makhluk-makhluk halus yang menghuni langit juga diminta.Pawang berdiri di tengah-tengah gelanggang, mendongakkan kepalanya ke atas melihat kayangan dan membaca mantera berikut:
"Ya Nini Dayang, Kiki DanyangSeng manggone awang-awanganSeng jenenge Jaran SemberaniAku njalok turun semurupSupoyo seng main Jaran Semberani ikiPodo selamet kabehYo yo.Bi `s-mi `llahi `r-rahmani `r-rahimKerusi belakangku, mutu jalil dipangkuKadimu kananku, kan juga naiiranya empatOjo merosak, ojo membinasa ahli kumpulan aku".
Dalam mantera ini, setelah sajian disediakan, jin-jin bernama "yang dikatakan menghuni kayangan diminta turun ke bumi, memohon kepadanya agar melindungi mereka yang terlibat dengan permainan kuda kepang, para penonton yang datang menyaksikan persembahan, juga agar makhluk ini meresap dalam tubuh para penari membolehkan menari tarian kuda kepang.
Menurut seorang informan selepas pawang memanggil makhluk ini turun ke bumi, pawang memperasap semua alat muzik, lalu akhirnya memberi isyarat kepada ketua kumpulan memulakan persembahan. Gong dipukul tiga kali diikuti oleh alunan muzik lain. Setelah itu pawang duduk di tepi gelanggang menyaksikan permainan.
Keadaan tidak sedarkan diri atau "lupa'' berlaku tidak lama setelah permainan dimulakan. Penari yang naik syeikh akan terpisah daripada kumpulannya. Mata mereka yang berada dalam keadaan ini berkilauan, tidak boleh bercakap, manakala pergerakan dan kelakuan mereka menyerupai kuda.
Hakikatnya, situasi seseorang penari itu bergantung kepada kekuatan roh juga niat atau azam diri. Faktor lain ialah makhluk yang menyerap dalam tubuh yang dipanggil atau diseru melalui rangkaian jampi mantera yang dituturkan oleh pawang yang mengetuai kumpulan, perasapan kemenyan, sajian yang dihidangkan, juga bunyi gendang dan gong yang dipalu.
Mereka yang begitu asyik, menghayati bunyi-bunyian muzik, lebih-lebih lagi mereka yang terlibat dengan tarian ini akan berasa adanya satu tarikan menyeluruh pada diri dan minda apabila terdengar bunyi muzik berkenaan terutama bunyi gong dan gendang.Menurut seorang pawang yang mengepalai kumpulan ini, ada pemain kuda kepang yang masih berada di rumah, meninggalkan meja makannya dalam keadaan separuh tidak sedarkan diri, mengayuh basikal menuju ke gelanggang dan terus menari setelah diberi patung kuda kepang, padahal ia ketika itu hanya berkain pelekat.
Tidak semua penari berada dalam keadaan lupa atau naik syeikh. Mereka yang tetap dalam keadaan normal akan memberhentikan tariannya lalu duduk berehat di tepi gelanggang, atau membantu bomoh menjaga penari lain yang berada dalam keadaan lupa daripada merempuh keluar gelanggang atau melakukan aksi yang boleh memudaratkan orang lain atau diri sendiri.
Penari yang sedang naik syeikh mesti dipegang kuat oleh beberapa orang pengawal bergantung kepada kekuatan penari yang terus-menerus bergerak menurut alunan muzik yang dimainkan. Anggota yang mesti dipegang supaya tidak bergerak ialah kedua-dua belah kaki, tangan dan juga kuda.Penari akan rebah dan senyap sebentar, kemudian sedarkan diri sendiri. Di antara jampi yang dibaca oleh pawang untuk tujuan ini berbunyi:
"Bi `s-mi `llahi `r-rahmani `r-rahimMalaikat wadi wadi manikamSing jogo darang tulangKulit tulangPulih podo bahayaBukan aku kabeh jampiBukan aku punya tangkaldengan kalimah sudah tibaberkat doaLa ilaha Illa `llahMuhammad `r-rasulullah".
Jampi ini dimulakan dengan menyebut bismillah, bermakna "dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Mengasihi.'' Setelah menyebut bismillah tadi, ia diikut dengan seruan kepada "malaikat wadi wadi manikam''. Kalau dilihat sepintas pandang, ia kelihatan seumpama menyeru malaikat. Dalam pembelajaran ilmu tauhid, tidak ada nama malaikat yang dinamakan 'malaikat wadi wadi manikam.' Yang dimaksudkan dengan "malaikat wadi wadi manikam'' itu ialah jin-jin yang diseru tadi, yang dikatakan sebagai penghuni kayangan, diseru agar meresap dalam tubuh penari, membolehkan para penari, menari tarian kuda kepang.
Apa yang dihajati sebenarnya berlaku, kerana sebahagian daripada mereka yang terlibat menjadi tidak sedarkan diri, atau separuh tidak sedarkan diri, dalam keadaan 'naik syeikh', akibat daripada resapan makhluk jin yang diseru tadi.Kerana itu, untuk memulihkan penari yang dalam keadaan tidak sedarkan diri tadi, jin yang meresap dalam darah, tulang dan kulit, keluar membolehkan penari dalam keadaan biasa, 'pulih podo bahaya.' Awal jampi disebut bismillah. Kemudian dituruti dengan seruan kepada jin-jin yang meresap dalam tubuh agar keluar. Namun kerana ia menggunakan nama malaikat iaitu "Malaikat wadi wadi manikam,'' maka ia menjadikan lahirnya kecelaruan untuk ditafsirkan oleh pendengar, juga oleh mereka yang menuturkan sendiri.Perbuatan seperti ini dinamakan sebagai istihza atau persenda, di mana seseorang itu menyebut nama Allah yang Maha Pemurah lagi Mengasihani sebelum memanggil jin-jin.
Keadaan menjadi lebih tidak menentu apabila ungkapan mantera atau jampi berkenaan diakhiri dengan kalimah syahadah, seperti yang terdapat dalam contoh yang disertakan di atas.Kebanyakan penari yang berada dalam keadaan menurun, yang diistilahkan sebagai lupa'', 'naik syeikh', 'mabuk' atau 'khayal' tidak sedarkan diri apa yang mereka lakukan. Tenaga menjadi bertambah dan berupaya melakukan perbuatan yang tidak boleh dilakukan dalam keadaan normal.
Allah menyuruh setiap orang yang beriman itu agar menjauhkan diri daripada jin-jin, iblis dan syaitan kerana tipu daya makhluk ini amat besar. Allah menjelaskan bahawa syaitan itu adalah musuh yang nyata. Kerana itu, dalam keadaan apa sekalipun anggaplah makhluk ini sebagai musuh.Walaupun demikian, dalam persembahan ini, makhluk-makhluk tersebut, seperti yang dijelaskan dalam jampi mantera juga upacara yang dilakukan. Mereka yang terlibat telah meminta jin-jin yang menghuni tempat di mana persembahan itu dilakukan agar datang melindungi para pemain, para penonton dan segala-galanya agar persembahan berjalan lancar jauh daripada berbahaya daripada gangguan iblis dan syaitan juga manusia.
Selain daripada itu mereka yang terlibat juga memuja makhluk tersebut meresap, sebati bersatu dalam tubuh penari membolehkan mereka menari.Untuk memudahkan makhluk ini datang, sajian, yang dipanggil sajen yang terdiri daripada pelbagai bahan makanan disajikan untuk makhluk-makhluk ini.
Bilangan Penari
Permainan kuda kepang memerlukan sekurang-kurang 25 orang seperti berikut:
9 orang penari
5 orang pemain muzik
2 orang yang bertindak sebagai "Bomoh Pemulih"
9 - 15 orang penjaga kawasan.
~Bagaimanapun dalam sesuatu persatuan, jumlah ahlinya adalah sebanyak 40 orang. Seorang daripada penari-penari itu bertindak sebagai pemimpin yang dipanggil "Danyang". Pemain-pemain biasanya berpakaian seragam.
Peralatan
Peralatan permainan kuda kepang terdiri daripada:
~angklung
~lima buah angklung
~sebuah gendang
~pecut
~serantai tali sepanjang 100 kaki (30 meter)
Angklung yang berbentuk empat segi diperbuat daripada buluh dan rotan dan dimainkan dengan cara menggoyangkan dan menggoncangkan buluh tersebut. Gabungan bunyi nyaring daripada buluh yang kecil serta bunyi bergema daripada buluh yang besar menghasilkan bunyi yang indah dan menarik.
Gendang diperbuat daripada kayu leban dan kulit lembu, sedangkan pengikatnya diperbuat daripada rotan. Gendang ini yang dipalu mengikut irama yang tertentu berdiameter lebih kurang tiga kaki. Gong menyedapkan lagi bunyi muzik pengiring. Pecut diperbuat daripada kedua-dua buluh dan tali yang dipintal menjadi satu. Fungsi pecut adalah untuk mengarah dan mengawal permainan, iaitu penari-penari kuda kepang.
Selain itu, perkakas yang penting ialah kuda yang diperbuat daripada anyaman buluh yang dianyam membentuk kuda. Ada juga kuda kepang yang dibuat daripada kulit lembu dan dibentukkan menyerupai kuda dan diwarnakan. Tali digunakan untuk membuat pagar bagi mengelakkan penari-penari yang mabuk daripada berkeliaran serta untuk memudahkan bomoh mengawal tarian.
Persembahan
Kuda kepang biasanya dipersembahkan di tempat terbuka atau di atas pentas yang besar. Sebelum tarian bermula, Tok Bomoh akan membakar kemenyan dan membaca jampi untuk memberikan tenaga kepada kuda-kuda. Beliau menggunakan telur mentah, bunga, rumput, dan air untuk persembahan.
Dikawali oleh seorang "danyang" yang melecutkan pecut untuk menentukan rentak tarian, setiap penari akan naik ke atas kuda masing-masing. Apabila muzik mula bergema, penari-penari yang dipimpin oleh "danyang" itu masuk ke gelanggang. Rentak muzik bermula dengan perlahan dan agak membosankan. Setiap penari akan menunggang dan memacu kuda menurut pola yang ditentukan oleh rentak dan irama lagu.
Ketika muzik menjadi lebih pantas, kuda-kuda akan menderap dengan lebih laju. Kekadang pihak penganjur akan merentang kain licik untuk pemain menitinya. Penari-penari boleh melakukan pergerakan yang aneh dan luar biasa seperti bersilat melompat-lompat setinggi enam kaki dan sebagainya. Semasa penari dalam keadaan sedemikian, bunyi-bunyian yang mengiringi tarian ini akan bertambah rancak. Kononnya jika alunan muzik tidak rancak, penari-penari akan akan menerkam atau menendang pemain muzik seakan-akan kuda yang sedang berang.
Penari-penari menari selama dua jam sehingga mengalami keadaan bersawai, terpukau dengan kehebatan pergerakan-pergerakan mereka. Ketika mabuk, mereka kekadang akan bermimpi menunggang kuda yang benar sambil menari-nari dengan iringan muzik. Disebabkan itu, mereka mencuba mengejar muzik itu. Keadaan ini dipanggil "naik syeh".
Jika keadaan bertambah liar dan tidak dapat dikawali, Tok Bomoh akan mengarahkan pengawal-pengawal yang ditempatkan di setiap sudut gelanggang untuk menangkap dan merebahkan mereka ke tanah, dan seterusnya Tok Bomoh akan membaca jampi untuk memulihkan mereka.
Pantang Larang
Pantang larang dalam permainan kuda kepang ialah pemain tidak boleh diacah semasa dalam permainan atau ketika sedang mabuk kerana ditakuti akan melarat dan menjadikan keadaan tidak terkawal.
Namun pantang larang yang utama ialah tidak boleh melihat kain berwarna merah kerana ia adalah pantang larang semulajadi. Selain itu tidak boleh terlihat atau melihat kaca atau serpihannya kerana ditakuti akan dimakan oleh pemain.
Apabila muzik mula bergema, masuklah pemain-pemain yang dipimpin oleh "danyang" memasuki gelanggang. Pemain-pemain akan menari menurut rentak dan irama lagu. Tiap-tiap penari akan menunggang atau memacu kuda anyaman(kuda kepang). Tarian yang kerap dipersembahkan dalam sesuatu majlis tarian kuda kepang ialah Tarian Solo, Tarian Selendang, Tarian Pucuk Rebung dan Tarian Kuda Kepang dinamakan "Lenggang Kiprah".
Penari-penari menari sehingga mabuk atau tidak sedarkan diri selama 2 jam. Keadaan ini disebut sebagai "naik syeh".Mereka boleh melakukan perbuatan atau gerakan yang aneh dan luar biasa seperti bersilat melompat-lompat setinggi 6 kaki dan sebagainya. Kadang-kadang pihak penganjur akan merentang kain licik untuk pemain menitinya.
Semasa penari dalam keadaan demikian, bunyi-bunyian yang mengiringi tarian ini akan bertambah rancak. Kononnya jika alunan muzik tidak rancak maka penari akan naik berang dan akan menerkam atau menendang pemain muzik. Kelakuan ini tidak ubah seperti kuda yang sedang berang. Jika keadaan bertambah liar, Tok Bomoh akan mengarahkan pengawal menangkap dan merebahkan mereka ke tanah, seterusnya dijampi. Penari-penari itu akan dipulihkan semula oleh Tok Bomoh dan kembali normal seperti biasa.
Menurut keterangan pemain yang mengalami kejadian seperti ini,ketika mabuk mereka bermimpi menunggang kuda sambil menari-nari dengan iringan muzik. Semakin lama bunyian itu sayup kedengaran. Kerana itulah mereka cuba mengejar muzik itu. Jelaslah tarian Kuda Kepang mempunyai semangat yang menjadi asas kepercayaan dan peminat mereka. Selain itu alat-lat kuda kepang mesti disimpan dengan baik kerana ditakuti akan dimarahi oleh 'rohnya'. Ini menunjukkan bahawa permainan kuda kepang mempunyai kepercayaan tersendiri.
Sepertimana cara perubatan tradisional, permainan kuda kepang juga tidak ketinggalan menyelitkan pengerasnya yang diserahkan kepada Tok Bomoh persembahan. Pengeras yang dimaksudkan ialah beberapa butir kemenyan, tempat bara untuk membakar kemenyan, air mentah secerek, nasi campur (nasi yang sudah bercampur lauk ayam dan sayur), kuih campur, serta yang utama sekali ialah wang sebanyak RM2.25 yang diserahkan oleh tuan rumah atau penganjur kepada Tok Bomoh persembahan. Bayaran untuk setiap persembahan atau pertunjukan kuda kepang adalah tidak kurang dari RM200 .
Peringatan:
* Segala pemujaan dan ayat mantera yang terkandung di dalam artikel di atas adalah berunsur "syirik" dan bertentangan dengan "Ajaran Islam".