Sunday, September 24, 2023

4 Hari 3 Malam di Melaka..

 Alhamdulillah..

Berjaya juga aku dan bini aku bercuti..biasa 3 hari 2 malam je, ni kita lajak sikit satu malam lagi jadi 4 hari 3 malam..15 September 2023 hari Jumaat hingga 18 September 2023 hari Isnin. Pada 15 September tu aku ngan bini aku bekerja seperti biasa pada sebelah paginya, dan pada sebelah petang, aku minta "Off Petang" bermula pada pukul 2.00 ptg ke 5.00 ptg. Waktu rehat pada hari Jumaat adalah dari jam 12.15 tghari ke 2.45 ptg.

 Target aku adalah bertolak sebelum pukul 5 ptg. Tercapai juga, tapi bila masuk highway pada pukul 4.45ptg, highway dah pun jem..sampai la susur keluar ke KLIA baru jalan kembali tak jem dan bergerak lancar.

 

Bergambar di hadapan Muzium Penjara Malaysia

Cuaca tak menyebelahi kitaorang sebab panas terik lip lap wehh..kul 9 pagi je matahari dah memancar terang. Sangat la tidak sesuai untuk badan seperti aku ni sebab kuat berpeluh. Baru pergi satu destinasi je, badan aku dah berkicap weh..memang tak kena tul la bila cuaca begini..so lepas je melawat satu destinasi, biasanya aku akan makan lepas tu balik hotel untuk tido dan mandi. Bila badan aku berkicap je, aku selalu bertanyakan pada bini aku samada badan aku berbau ke tak..sebab aku ni sensitif sikit tang bau badan ni..ada la pengalaman silam..panjang cite nya, ada masa nanti aku citekan..

 

Air kelapa + laici dan coconut shake yang aku beli dekat2 area mekdi dataran Pahlawan. Coconut shake dia kureeeeng sikit rasa dia manakala air kelapa + laici memang sedappppppppp..2-2 item ni harga dia RM5 setiap satu..tak dapat dah nak harga RM3-4 sekarang ni.

 

Sepanjang 4 hari 3 malam ni, aku menginap di 3 hotel berlainan. Sebabnya aku nak buat konten untuk video youtube aku, dan nak rasa kepelbagaian tido di hotel yang berbeza. Semua hotel tu aku book di booking.com sebab boleh dpt sikit RM bila pakai app cashback yang merupakan partner untuk booking.com. Kalau harga hotel RM100, boleh dapat balik duit dalam 6% iaitu RM6 dan masuk wallet cashback kita. 

Hotel pertama yang aku book adalah Hotel Hallmark View, kedua hotel Mio Boutique dan yang ketiga Hotel Sentral. Hotel Hallmark ni ada tiga iaitu Hallmark Crown, Halmark Leisure dan yang ketiga Hallmark View. Setakat ni aku dah duduk kat Hallmark Crown dan View, dua-dua harga bawah RM100 dan pengalaman aku memang best weeehhh, tak maacam hotel bajet, harga hotel bajet tapi dalaman dia cam hotel RM150-RM200. Cukup puas hati..

Hotel kedua aku iaitu Hotel Mio Boutique. Ni aku rasa hotel baru..lokasi dia kat rumah2 kedai..yang ni lagi best..bayangkan sebelah kanan dia 99 Speedmart, sebelah kiri dia 7 Eleven. memang senang la weh nak cari kudap-kudapan. Hujung kedai tu pulak ada kedai mamak, kedai nasi kandar dn makanan2 lain cam nasi ayam penyet. Fuhh, memang best sini semua lengkap. Masalah dia cuma satu, iaitu parking. Parking susah sikit nak dapat terutama sebelah siang hari. dan majlis perbandaran akan saman pada kereta yang takda kupon kereta. Dorang cuti hari Isnin dan Selasa saja..hehe dorang pun tau hari Ahad memang ramai pelancong dari luar, masa ni la dorang nak pulun..kalau ikut logik akal hari Ahad adalah hari cuti. Aku pun pernah kena clam tayar kat Penang sebab parking di kawasan larangan tepi jalan pada hari Ahad.. ye hari Ahad, majlis perbandaran keje ye, kita ingatkan cuti.

Hotel ketiga yang aku duduk adalah Hotel Sentral City Centre. Hotel Sentral ni ada 2 erk kat bandaraya Melaka ni, satu Hotel Sentral City Centre dan satu lagi adalah Hotel Sentral Riverview. 2-2 sama je kompeni dia..aku pilih hotel ni pun sebab dia antara yang termurah yang ada breakfast dan kolam renang. Aku cuma bayar RM99 je untuk hotel ni.. aku rasa sebab murah sebab aku booking pada Hari Ahad dan besoknya hari kerja iaitu Isnin. Kalau aku booking pada hari Sabtu dan besok Ahad, aku pasti harganya akan sedikit tinggi dalam RM140-RM180.

Seronok aku rasakan pada petang hari Ahad di Melaka. Kereta dah tak banyak! Ye..kereta atau laluan trafik sekitar Bandar Hilir pun dah tak jem. Ini bermakna pelancong dan orang luar yang bercuti di Melaka dah mula balik. kiranya kau nak makan pun senang, nak cari paking kosong kat area Menara Taming Sari pun senang, banyak kosong..nak makan pun tak ramai orang dan yang paling penting tak perlu beratur panjang. Sebab tu dulu sebelum aku ada anak, aku dan isteri aku akan merancang percutian kitaorang, iaitu kitaorang akan pergi bercuti start hari Ahad. Tak kisah la 3 hari 2 malam ke, 4 hari 3 malam ke, kitaorang akan gerak Ahad pagi atau tengahari. Sebabnya cam gini la, seronok sebab tak perlu hadap jem, harga hotel akan jadi lebih murah, restoran pun tak ramai orang.

Masa kitaorang baru2 kawen dulu, kitaorang selalu gerak cuti hari Ahad kat Genting Highland. Korang tau tak harga hotel First World sekitar tahun 2016 dulu? huhu, hanya RM56 semalam..ye btol..tapi kena booking hari weekdays la, weekend harga jadi mahal...seronok weh, RM56 je..walaupun takda ekon, ko bukak je tingkap, angin sejukk akan menusuk masuk ke bilik..

Hahaha, mesti korang pelik, banyak pulak yang aku tulis ni..Hehe, sebenarnya aku tulis ni sambil kerja..sampel di lab ni tak berapa banyak, so aku ada banyak masa nak karang post ni..Kalau la nak karang post cenggini kat umah, memang tak la..anak2 aku sentiasa masuk dan mengacau aku mengarang..ada je yang dorang nak, susu la, keropok la, biskut la, layan dorang lama2 aku mengantuk lupa terus nak update blog ni..

Aku tulis blog waktu kerja 2 ptg- 9 malam di lab sambil di temani oleh Iced White Coffee Kaw oleh Pak Li Kopitiam.

Sunday, May 28, 2023

Kayap

Salam semua..

Aku perasan ada sekumpulan macam jerawat di kening belah kiri mata si Zaim apabila aku mengambilnya dari Taska pada 25 Mei 2023 hari Khamis. Aku ingatkan ada member dia la yang cakar..puas jugak la tanya si Zaim sapa yang cakar...memang di tak jawab la..terpinga-pinga

Besoknya aku perasan dah keluar macam gelembung-gelumbung kecil di kawasan kemerahan tadi. Peristiwa ni aku pernah kena pada kaki sebelah kiri di mana dia keluar gelembung-gelembung air dan semakin membesar sehinggakan air tu pecah dan keluar sendiri membasahi seluar..aku sendiri pada masa itu tak jumpa doktor, aku ingatkan infeksi kuman ke apa, baru teringat itu mungkin sejenis kayap.

Gambar ni aku rakamkan pada pagi Jumaat 26 Mei 2023 sewaktu nak hantar Zaim ke taska.

Aku mula sedikit risau bila tengok benda tu semakin merah2. Pada sebelah petangnya bini aku mengajak aku ke Klinik Kem Rimba untuk tanya doktor apakah menatangnya pada kulit Zaim tu. Bila doktor tengok, doktor cakap Zaim kena kayap. Tak tahu jenis apa..doktor cakap kayap je..dan di beri cuti kuarantin kepada ibu bapa yang menjaga selama 5 hari sehingga Selasa 30 Mei 2023.

Memandangkan 2 rakan sekerja aku cuti seminggu. Memang aku tak dapat cuti lah..boleh cuti cuma takut bos bising..tak pe la, aku bagi bini aku cuti..sapa tak nak cuti kuarantin kan? cuti tanpa rekod tu..Sehingga post ni di tulis, kayap si Zaim alhamdulillah dah mengering dan kulit2 mati mula tanggal. Insyallah beliau akan di hantar ke taska pada hari Selasa 30 Mei 2023.

Gambar di rakam pada Sabtu petang 27 Mei 2023.

Gambar kayap ular ni aku rakamkan pada tahun 2010. Kayap ni kena kat salah seorang member aku. Memang geli la weh tgk..gelembung-gelembung air tu..


Saturday, May 20, 2023

Busy

Salam semua..

Memang aku busy gile dowh..korang boleh tgk la sendiri..ni post pertama tahun 2023..series la memang busy gile..priority yang pertama yang paling banyak ambil masa aku adalah kerja aku, kemudian anak-anak aku 2 orang, dan seterusnya bini aku..

Jadual seharian aku adalah mengejutkan anak-anak aku dari tidur dan ajak dorang mandi, seterusnya mengenakan pakaian dan sikat2 rambut..kemudian dalam pukul 7.20-7-40 pagi pulak aku mandi dan pakai baju keje..seterusnya punch card dan hantar anak pertama aku ke tadika little caliph..Hari-hari aku masuk lambat ke tempat kerja dalam pukul 8.15-8.20 pagi..bos dah mula bising2 suruh berada tepat pukul 8 pagi di tempat kerja..sekarang ni susah sikit sebab aku terpaksa antar anak pertama aku tu..

Aku menulis ni pun aku buat sebab bawak laptop ke tempat kerja, aku takut nak log-in akaun aku kat pc tempat kerja, takut kena hack pulak..video youtube pun dah lama aku tak upload dan edit..fuhh, memang orang kata time ni la aku ada duit, ada tenaga tapi takda masa..demmm

Batuk aku ni pun masih tak hilang-hilang, sudah berbotol-botol ubat batuk aku telan dan gula-gula strepsil aku kemam, gatal di tekak ni masih tak hilang-hilang..dok tang tu jugakkk, adoi la, kadang2 tu sampai termuntah-muntah di buatnya tambah2 lepas makan..batuk teruk ni start bila kena covid awal tahun 2021 aritu..nak pergi jumpa doktor malas, pelbagai prosedur aku kena tempuh kalau jumpa doktor, amek kahak la, x-ray la..adoi, mau seharian habis masa di hospital saje..

Gini la kehidupan seharian aku, 8pg - 5ptg di tempat kerja.

Monday, October 31, 2022

Oktober yang mencabar..


Salam semua..

Harini 1 November 2022..berakhir sudah bulan Oktober..bagi aku bulan Oktober 2022 adalah salah satu bulan yang agak mencabar bagi aku..

bermula dengan laptop yang rosak..ya laptop yang aku gunakan untuk edit video youtube, simpan file..dah rosak..laptop aku tak boleh masuk ke windows 10..asyik2 kata repair2..even aku dah format pun masih sama masalah yang terjadi, selain lambat nak masuk ke windows, ianya juga lambat loading kalau kita bukak apa2 program seperti firefox contohnya..abis file2 video yang akan datang untuk edit, 2 video seterusnya..semua file telah hilang..setelah aku format laptop..

Selain itu, keadaan anak-anak aku yang sakit, bermula dengan anak kedua aku yang berumur 1 tahun 4 bulan..mula muntah2 pada hari Sabtu tengahari 22 Oktober 2022..muntah dengan berbelas kali selain cirit..2 kali ke hospital..pertama kali check darah ok, setelah bawak balik rumah, selang beberapa hari anak aku semakin lemah, di bawa ke hospital lagi dan akhirnya admit ward..admit ward sehari, selepas 2 kali masuk drip, keadaan dia bertambah baik, sebab dehidrasi menyebabkan anak aku lemah dan lembik..anak aku disahkan positif rotavirus..

setelah anak ke-2 di bawa balik, anak aku yang berumur 4 tahun mula menunjukkan simptom2 seperti rotavirus, bermula hari Selasa 25 Oktober 2022 dia dah mula muntah sekali dan merengek cakap sakit perut..akhirnya pada 26 Oktober 2022 bersamaan hari Rabu, dia kerap muntah dan di bawa balik ke rumah oleh isteri aku yang terpaksa off kerja petang.

Pada malam Rabu 26 Oktober 2022 bermulalah simptom teruk iaitu muntah dan cirit yang melampau yang di alami anak pertama aku. Selama beberapa hari beliau kerap muntah dan mengadu sakit perut. Semalam 31 Oktober 2022 masih ada muntah tetapi jarang..dan cirit birit juga sudah mulai reda. Bagi anak-anak yang terkena rotavirus, pastikan minum air yang banyak, kerana rotavirus ni menyebabkan kanak-kanak muntah-muntah dan cirit-birit yang tak terkawal..

Pada 1 November 2022 juga aku terpaksa mengambil cuti sehari lagi untuk menjaga anak pertama aku ni, menyebabkan cuti tahun aku tinggal 5 hari. (Aku telah ambil cuti pada Rabu 27 Okt 2022 dan Khamis 28 Okt 2022). Harap beliau akan sihat walafiat pada keesokkan harinya..Aminnn

Thursday, June 16, 2022

Bigo Live


Salam semua,
 
Baru beberapa bulan lepas aku mula bermain app Bigo Live ni..tujuan aku mula-mula nak usha-usha je apa yang dorang buat semasa live di Bigo..akhirnya aku jadi macam 'addicted' dengan app ni..mula-mula tu memang nak tgk perempuan2 seksi je sini, tapi Bigo ada lebih lagi yang korang boleh perolehi..maksud aku duit, kawan dan haters. Bukan hanya perempuan2 seksi je ada di sini, ustaz pun ada live untuk berkongsi ceramah dan tazkirah secara online.

Buat live di Bigo ni semacam korang bekerja. Pendapatan korang berdasarkan nilai 'sawer' yang diterima setiap kali korang live. 'Sawer' tu bermaksud audiens bagi gift pada korang, pada host yang tgh live tu. Bukan hanya tertumpu pada host yang live, Bigo juga ada menyediakan 'game-game' yang menawarkan 'diamond' pada pemainnya. Yang ni memang cam judi la, bertaruh luck untuk dapatkan something.


Segala-galanya di Bigo memerlukan user 'topup' diamond untuk sawer host atau bermain permainan di Bigo. Boleh tidak keluarkan duit utk app ni, tapi kebanyakkan host kurang melayan pada individu-individu yang tidak 'sawer' mereka dan akaun anda akan susah untuk naik level. 

Aku sendiri pun dah terjebak untuk sedekah RM kat app ni. Tapi tak kemaruk sangat la, ada la dalam RM100 sudah hangus disalurkan kepada app ni. Tapi pada masa yang sama aku nak uji app ni bagaimana. Mungkin dalam masa terdekat ni, aku nak keluarkan 1 video untuk app Bigo Live ni. Sebab app ni pun boleh hasilkan duit dari online..hehehe

Saturday, June 11, 2022

Busy busy busy

Salam guys,




Agak lama aku tak menulis dalam blog ni..memang busy dengan kehidupan aku sekarang..ni pun aku curi-curi masa menulis di tempat kerja..

Kehidupan bujang, berkahwin dan dah ada anak memang berbeza sangat..dulu sewaktu bujang dan selepas berkahwin, aku dapat rasakan banyak masa yang terluang untuk aku lakukan pelbagai aktiviti..namun selepas ada anak 2 ni, segala masa yang terluang tadi telah di'ambil' oleh anak-anak aku..mereka tinggalkan sisa-sisa masa untuk aku hanya selepas mereka tidur..time tu la aku akan pulun buat semua benda seperti edit video, tgk youtube, main game, instagram dan sebagainya..

Untuk edit video pun perlu mengambil masa yang lama sekiranya mahu menghasilkan video yang berkualiti..bahan aku dah ada serba-sedikit dari travelling beberapa bulan yang lepas, cuma nak edit tu je..aduhai, memang takda masa..

Wednesday, April 27, 2022

Pembayaran gaji ke-7 dari Youtube

Salam semua..

Pembayaran gaji ke-7 dari Youtube..gaji ke-6 lupa plak nak post..

Tahun ni agak busy..ni la post pertama dalam blog aku..sekarang busy buat video untuk youtube..ok guys, that's all..salam

Saturday, December 25, 2021

Pembayaran ke-4 dan ke-5 dari Youtube

 

 Alhamdulillah,

 



Pembayaran gaji ke-4 dan ke-5 dari Youtube..moga berkekalan hingga ke anak cucu..

Yang masih mencari 1k subs dan 4k jam tayangan, jangan putus asa dan teruskan membuat video..kalau boleh pos hari2..

Salam..

Sunday, October 24, 2021

Pengasuh kaki kencing..

 Salam semua,

 


Untuk topik hari ni nak cakap tentang pengasuh..hidup aku agak bz sejak seminggu dua ni disebabkan sikap pengasuh anak aku yang suka mengulat dan bercuti. Seminggu hanya 4 hari je hantar kat dia..itu pun nak mintak cuti lagi..ambil vaksin la, join rewang pengantin la, atok kat kampung sakit la..macam2 alasan lagi..

Aku mula sedar perangai pengasuh ni sejak anak pertama lagi..sejak 3 tahun yang lalu..macam2 alasan dia bagi nak bercuti..ada sekali tu dia kena covid, sampai 3 minggu cuti, kami hantar anak seminggu je..kami bagi gaji macam biasa, dan dia ambil tanpa serba-salah yang dia hanya bekerja seminggu..cuba rasa bersalah sikit, bila di hulur gaji full, cakap camni "takpe la, akak jaga seminggu je, akak amik RM100 je erk" sejuk sikit hati aku ngan bini aku..ini tidak, diambil macam takda apa-apa berlaku..

Kemuncaknya berlaku minggu lepas, bila kerajaan umum boleh rentas negeri. Si pengasuh ni boleh senyap2 balik kampung pada hari Sabtu tanpa memberitahu bini aku. Dia hanya msg bini aku pada Ahad malam yang mengatakan dia akan balik besok. Selepas itu bini aku pun msg la balas dan call..tapi tak berbalas dan berangkat msg dan call tersebut. Rupa-rupanya si pengasuh tu nak sambung cuti sampai hari Selasa iaitu cuti Maulidur Rasul sedangkan aku dan bini aku bekerja pada hari Isnin dan Selasa. Terpaksa la menghantar anak ke rumah sedara mara. Sejak kejadian tu, aku dan bini aku pun nekad dah taknak antar pada pengasuh tu lagi dan cari pengasuh baru..

Moral of the story nya di sini kawan2..janganlah kita selalu 'ceplos' dalam melakukan sesuatu perkara/pekerjaan/amanah yang ditugaskan kepada kita..jgn main2 dan hendaklah selalu fokus dan berusaha keras dalam melakukan amanah yang diberi..



Thursday, September 2, 2021

Edit gambar Siti Nurhaliza ketika muda remaja

Salam semua..

di kesempatan masa yang ada, aku cuba edit gambar Siti Nurhaliza semasa beliau masih di sekolah. Sila klik pada gambar untuk besarkan..


Gambar asal


 

Gambar yang telah aku edit..

Proses mengedit : https://youtu.be/E7iTdAPpjAU


Pembayaran Gaji Youtuber ke-3

 Alhamdulillah,

 


Pembayaran gaji ke-3 dari Youtube..moga berkekalan hingga ke anak cucu..

Yang masih mencari 1k subs dan 4k jam tayangan, jangan putus asa dan teruskan membuat video..kalau boleh pos hari2..

Salam..

Tuesday, August 24, 2021

Scammer Live FB Bundle

Salam semua,

Saja nak share maklumat scammer live FB..dia menyamar sebagai seller. Dia akan mesej kepada pembeli yang lock/beli barang dari seller yang jual live di FB menyatakan perlu membayar sekian-sekian amaun barang yang telah berjaya dilock/dibeli oleh pembeli. Diharapkan tiada yang akan discam.

Detail scammer :

No Akaun Maybank : 161284122269 - Mohamad Zakaria

No telefon tak perlu aku tulis kerana scammer ni akan tukar2 no lain untuk memerangkap mangsa...

Ni bukti screenshot mesej scammer yang dihantar kepada pembeli :






  


Saturday, July 24, 2021

Youtuber Mukbang terlalu ramai!

Salam guys..

 


harini nak bercerita sikit tentang youtuber mukbang/ASMR..ala yang makan2 tu cam Isaac Osman atau SYEDOT ASMR..bg aku memang senang buat video makan2 ni..

tetapi..terlalu ramai youtuber pemula yang buat video pasal makan2 ni..senang buat video, tapi agak susah nak celen yang senior2 ni..youtuber pemula yang pilih niche makan2 ni kena buat suatu idea yang fresh..cam Kate Yup ke..lain dari yang lain..

Aku masih lagi support youtuber2 pemula ni, terutama youtuber yang subs dia bawah 1000..sekiranya dah capai 1k subs, mungkin kurang sikit aku nya support tu.., tapi tu la, video mereka kena 'outstanding' baru orang ingat..nak capai 1k subs mungkin senang, tapi 4k jam tayang tu yang paling challenge..

tapi rezeki masing2 kan..usaha tangga kejayaan..