Wednesday, July 7, 2021

Gaji Youtube..

Alhamdulillah..

nampaknya usaha aku untuk bangunkan channel youtube berbaloi walaupun kena tunggu lama sikit untuk monetize..untuk pengetahuan korang, aku start upload video yang pertama aku pada Januari 2020..dan start monetize pada Disember 2020..

Dan first time dapat gaji adalah pada bulan March 2021 yang lalu dan gaji kedua pada Julai 2021..untuk pengetahuan korang lagi, youtube akan start hantar payment pada 21hb-22hb setiap bulan, dan kita akan dapat duit dalam tempoh 15 hari bekerja selepas google hantar payment.. 

Payment pertama..

Payment kedua

Bagi aku buat duit dari Youtube ni lagi senang daripada adsense di laman web..sebab bila orang tgk video kita, ada ads yang tak dapat skip..so, duit still masuk..manakala laman web pula, visitor kena klik iklan untuk kita dapat duit..selagi visitor tak klik iklan, kita takkan dapat duit..dulu aku pernah buat adsense laman web, memang lambat duit nak naik..

Sekarang, dalam sebulan boleh dapat USD50, hanya maintain masukkan video seminggu sekali je..senang kan? Jom jadi youtuber guys..