Sejarah Awal Penubuhan kumpulan SLAM



Slam adalah salah sebuah kumpulan lama yang telah meniti popularity dalam dunia muzik tanah air masa kini dan boleh diklasifikasikan dalam kategori `growth`, di mana mereka pernah menuju ke puncak kejayaan sebagai penyanyi berkumpulan

Nostalgia

“ setiap kejayaan memerlukan pengorbanan” itulah falsafah melayu yang tidak pernah dinafikan kebenarannya oleh keenam-enam anak muda yang telah Berjaya mencipta nama gemilang dalam arena muzik tanahair masa kini.

Nama Zamani, Shah, Man, Eddie, Lili dan Ajak tidak perlu diperkenalkan lagi kepada peminat seni suara tanahair, khususnya selepas kejayaan album kedua mereka yang berjudul `Kesan Terbukti`. Album ini telah memuatkan `lagu lagenda` bagi Slam `Tak Mungkin Berpaling`.

Sebenarnya kumpulan ini diasaskan oleh Shah, bekas anggota kumpulan Exist. Diatas komitmennya sendiri, Slam telah ditubuhkan pada awal tahun 1993 di Johor Bahru.

Bercerita tentang sejarah penubuhan kumpulan ini, Shah yang bertindak sebagai ketua kumpulan memberitahu kegagalan bersama Exist pada waktu itu telah menjadi inspirasi kea rah terbentuknya Slam.

Dia mengajak teman lamanya iaitu Ajak, Man dan Lili berjuang bersama atas dasar semangat setiakawan yang utuh.

Susahnya cari pengganti…
Mereka kemudiannya menjalankan ujibakat bagi mencari penyanyi. Sebelum bertemu dengan Zamani, Slam terlebih dahulu mnedapat empat orang penyanyi yang mempunyai kekuatan vocal tersendiri.

Bagaimanapun jodoh Slam dengan penyanyi-penyanyi tersebut tidak panjang kerana Slam sentiasa ingin mempersembahkan sesuatu yang terbaik buat peminat mereka.

Mereka mempunyai perancangan masa depan yang menarik dalam industry muzik. Mereka mempunyai visi yang baik bagi mendukung wawasan Slam.

Mereka terpaksa mengambil keputusan drastik dengan menyingkirkan penyanyi yang tidak mempunyai cirri-ciri seperti dikehendaki oleh Slam. Risiko yang terpaksa dihadapi adalah terlalu tinggi.

Sewaktu rakaman album pertama mereka berjalan dengan lancer. Slam terpaksa mengenepikan vokalisnya gara-gara suara tidak mencapai tahap yang dikehendaki sewaktu mendendangkan lagi ‘Nina` ciptaan Rahim Othman.

Mereka terpaksa menangguhkan pembikinan album pertama dengan membuka peluang kepada vokalis-vokalis baru yang ingin mencuba nasib dengan Slam.

Ujibakat telah diuruskan bersama oleh pihak pengurusan Johan Sound Production yang kini dikenali sebagai Johan Music


KEMUNCULAN ZAMANI

`He is a good looking man`
Begitulah `first impression` peminat-peminat Slam terhadap penyanyi bersuara emas ini.

Dalam ekspedisi mencari suara emas ini, mereka akhirnya ditemukan dengan zamani yang pada ketika itu berusia 19 tahun.
Keunikan suaranya jelas memukau pihak pengurusan dan anggota kumpulan Slam yang lain. Berbekalkan bakat semulajadi dan seraut wajah kekanak-kanakan, Zamani boleh membuat peminat Slam tidak puas memandangnya.

Nak dijadikan cerita, ada dikalangan peminat fanatic kumpulan ini sanggup menelan berpuluh-puluh biji panadol kerana kecewa membaa satu kenyataan akhbar kisah cintanya dengan seorang penuntut disalah sebuah pusat pengajian tinggi luar Negara satu ketika dahulu.

“saya sentiasa berusaha memantapkan suara disamping stamina yang cukup kerana saya mahukan mutu persembahan yang terbaik buat Slam`, ujar vokalis yang membahasakan dirinya sebagai ‘Adik` di kalangan kumpulan Slam.

“apabila saya memilih untuk menjadi penyanyi maka saya harus melupakan seketika masalah peribadi yang boleh mengganggu emosi dan konsentrasi saya pada muzik. Seboleh mungkin saya akan menceraikan masalah peribadi yang menyerang saya dengan masalah karier kerana memikirkan tanggung jawab dalam kumpulan. Saya tidak mahu menimbulkan sebarang masalah kepada teman-teman lain. Mereka mempunyai komitmen yang tinggi, jadi kenapa saya harus menunjukkan perangai yang buruk? Itu adalah prinsip hidup saya” jelasnya panjang lebar.

Zamani juga merupakan seorang penyanyi yang tidak pernah meninggi diri walaupun dia kini tergolong dalam kelompok vokalis terbaik tanahair. “itu bukan sifat saya kerana keluarga saya tidak pernah ajar semua itu” jelas penyanyi yang mempunyai sifat malu yang cukup tebal ini menerangkan pendiriannya tentang perkara tersebut.

Menurutnya, dia banyak belajar dari temannya, Shah tentang bagaimana cara menyanyi dengan penghayatan yang baik dan tinggi. Dia juga cukup menghormati Shah kerana baginya Shah mempunyai kebolehan luar biasa yang jarang dipunyai oleh sesetengah pemuzik lain.

“hal ini berlaku mungkin kerana pengalaman Shah yang cukup luas dalam muzik “komennya ringkas menurutnya lagi. Kriteria itu juga yang menyebabkan seluruh anggota Slam bersetuju memilihnya sebagai ketua kumpulan walaupun jika dihitung dari sudut umur, Shah adalah kumpulan yang paling muda.

Dia Berjaya menyanyikan semula lagu-lagu yang telah 70% dirakamkan oleh vokalis asal Slam sebelum diketepikan kerana masalah suara. Kebolehan luar biasanya telah Berjaya memukau anggota Slam yang pada ketika itu masih lagi menggunakan nama `Fix’.

“Sejak hari pertama saya bersama Slam, saya telah bertekad untuk mempersembahkan sesuatu yang bermakna kepada kumpulan ini. “Saya tidak mahu memusnahkan harapan mereka yang telah memberikan kepercayaan pada saya” jelas Zamani mengimbas kembali peritnya perjuangan menagih kepercayaan teman-teman suatu ketika dulu.




Dia juga tidak pernah mengikuti kelas vocal secara formal. Pendek kata, teman-teman dalam Slam sahaja yang menjadi gurunya selama ini.

Kelebihan yang ada pada Zamani adalah dia sentiasa bertanya kepada teman-teman bagaimana cara untuk menyanyi dengan baik. Teman-temannya pasti akan memberi petua dan petunjuk bagi memantapkan vokalnya.

`Fix` vs SLAM?
Setelah Berjaya menamatkan proses rakaman yang memakan masa hampir 60 jam, mereka sekali lagi dikejutkan oleh berita buruk dari meja pengurusan. Nama `Fix` tidak boleh digunakan kerana ianya boleh menimbulkan `kekilafan’ dalam sebutan.

Surat putih dari angkasa puri itu seakan merentap jantung kelima-lima anak muda yang ghairah untuk tampil dengan muzik tersendiri di pentas seni suara tanahair.

Pun begitu, profesionalisme yang ditunjukkan oleh pihak pengurusan Johan Sound Production Berjaya menenangkan setiap anggota kumpulan yang tergantung namanya ini.

Mana Datangnya Nama SLAM
Mereka sekali lagi terpaksa membuka talian kepada penggemar muzik tanah air yang sudi member nama kepada kelima-lima anak muda yang baru dilahirkan kea lam seni suara Malaysia. Dari 3.000 penyertaan yang Berjaya dikumpul, Johan Sound Production dan anak-anak muda yang cukup tegar pegangan muzik ini telah memilih `SLAM` sebagai nama baru menggantikan nama asal ‘Fix`.

Pertama kali melangkah ke studio
Ketika pertama kali menjejakkkan kaki ke dalam studio rakaman, setiap anggota Slam mempunyai perasaan bercampur-baur diantara berani, yakin dan gementar.

Biarpun begitu mereka sewajarnya boleh berbangga kerana tidak perlu menggunakan pemuzik undangan. Inilah kehebatan Slam !
Sewaktu di studio, setiap anggota Slam tahu dan faham tugas masing-masing. Selagi tidak berpuas hati dengan muzik ataupun vocal, mereka akan terus bermain tanpa henti. Kadang kala masa dalam studio lebih panjang dari waktu-waktu lain. Setiap anggota Slam mempunyai matlamat yang sama iaitu ingin menjulang muzik Slam ke tahap tertinggi.

Lantaran itu tidak hairanlah jika mereka bersengkang mata semata-mata ingin menuju ke satu aspirasi yang telah dipersetujui bersama.

Album Pertama SLAM
Bagi album pertama, Slam terpaksa mengambil masa yang agak lama kerana proses penukaran vokalis. Walaupun selama 60 jam digunakan untuk proses memasukkan vocal, namun setiap anggota Slam tetap menunjukkan komitmen yang amat tinggi sehingga album ‘Slam 1’ selesai dirakamkan.

Jatuh Bangun Kami Bersama……
‘impian tidak selalunya menjadi kenyataan’, Slam terpaksa akur dengan kehendak peminat muzik tempatan.
Konsep ‘Pop Kreatif’ yang diperjuangkan secara kumpulan merupakan sesuatu yang baru di Negara ini. Walaupun album pertama mereka cukup baik dan mempunyai nilai artistic serta ‘komersial value’ tinggi, namun faktor popularity juga perlu diambilkira.

Album pertama mereka sekadar mencecah jualan 40.000 unit sahaja.

Lagu-lagu seperti ‘Malam Dan Semalam’, Buat seorang kekasih’ dan ‘Nina’ masih belum cukup kuat untuk menangkat martabat muzik Slam.

Penyertaan Eddie (Keyboardist)
Namun, Slam tidak dapat melatah ! lantas mereka membuat ‘Post moterm’ ke atas Slam. Mereka akhirnya bersetuju untuk menambah anggota dengan mengundang Eddie yang pernah bermain muzik bersama kumpulan Ekamatra sewaktu kumpulan itu berada dipuncak kegemilangannya menerusi ‘Pusara Di Lebuhraya’.

Slam bertambah mantap apabila Eddie (Keyboardist) menyertai SLAM setelah meninggalkan Ekamatra. Alunan jari jemarinya sebagai pemain ‘Keyboard’ memang asyik untuk didengari. Dengan pengalaman yang luas dimiliki oleh pemuzik yang berkaca mata ini, beliau telah memantapkan lagi susunan muzik SLAM disamping idea-idea beliau yang tidak pernah jemu untuk diterima oleh anggota-anggota SLAM yang lain. Inilah salah satu kekuatan SLAM!

Album ‘Kesan Terbukti’



 



“Tuah ayam Nampak dikaki, tuah manusia siapa yang tahu’ Dalam usia setahun jagung penubuhannya, Slam telah Berjaya mengumpul peminatnya sendiri. Album kedua mereka ‘Kesan Terbukti’ telah Berjaya meletakkan kumpulan ini sebaris dengan kumpulan-kumpulan muzik gergasi tanahair dari segi penjualan kaset dan CD di pasaran.

Album ini telah meledak dipasaran ! nama Slam tiba-tiba sahaja menjadi sebutan dikalangan peminat muzik tempatan. Lebih membanggakan apabila lima lagu didalam album ini Berjaya menguasai carta radio seluruh Malaysia. Lagu ‘Kembali Terjalin’, ‘Tak Mungkin Berpaling’, ‘Nur Kasih’, ‘Manisnya Rindu’ dan ‘Bukan Niat Membalas Derita’ merupakan rangkaian lagu-lagu ‘Hits’ sepanjang tahun 1995.

Manakala lagu ‘Tak Mungkin Berpaling’ pula merupakan lagu yang mencerminkan identity muzik yang diperjuangkan oleh Slam.

Lagu ini telah meletakkan nama Zamani sebaris dengan vokalis handalan tanahair. Begitu juga dengan anggota-anggota yang lain.

Segala penat-lelah mereka dalam dua studio iaitu Chanel dan Kings, berbaloi bila album ‘Kesan Terbukti’ mencecah angka 200.000 unit dipasaran. Ini telah melayakkan Slam menerima anugerah platinum berkembar dari syarikat rakaman mereka. Begitulah tuah yang tidak pernah diramal oleh sesiapa samada composer atau anggota Slam sendiri.

Album ‘Kembali Merindu’



 


Album ‘Kembali Merindu’ telah berada dipasaran pada 1996. Dalam album ini, Slam telah membuat pembaharuan yang drastik kearah memantapkan lagi muzik mereka. Mereka mulai sedar dimana ‘target’ Slam untuk mencapai tahap tertinggi dalam industry muzik sudah semakin hampir untuk digapai.

Bagi setiap anggotanya, slam kini berada pada tahap pertama menuju ke tahap kedua. Lantaran itu setiap ahli kumpulan ini tahu ketiga dalam industry muzik bukanlah sesuatu yang mustahil.
Pada tahap pertama Slam berusaha mengumpul popularity dan peminat tersendiri melalui asas yang kukuh. Manakala pada tahap kedua pula mereka perlu memantapkan muzik dan identiti Slam sebagai bekalan menuju ke tahap ketiga yang lebih bersifat universal. Pada tahap ini, irama muzik Slam bersifat sarwajagat dan boleh diterima seluruh dunia.

Itulah jaminan slam dan sebahagian dari episode ‘Impian Keemasan’ Slam dalam dunia muzik yang mereka ceburi. Album ‘Kembali Merindu’ melalui satu proses pembikinan yang amat teliti dan meninggalkan nostalgia tersendiri kepada setiap anggotanya. ‘Kembali Merindu’ memakan masa hampir 8 bulan untuk disiapkan termasuk tarikh awa; pengumpulan material yang dilakukan oleh Slam sendiri.

Pecah Pasaran Indonesia !!!
Slam juga telah mula dikenali di Indonesia kerana irama muziknya yang unik dan mempunyai nilai komersial yang tinggi di Negara tersebut. Walaupun begitu, seperti kelazimannya setiap album dari Negara ini yang ingin menembusi pasaran Indonesia mesti mengalami sedikit perubahan samada dalam susunan muzik ataupun melodi. Sedikit perubahan iaitu dengan menukar tajuk yang terdapat pada kulit album. ‘Kesan terbukti’ telah ditukarkan kepada ‘Tak Mungkin Berpaling’. Album ini meletup dalam pasaran Indonesia.

Komposer
Dalam setiap pembikinan album, Slam tidak terlalu cerewet memilih Komposer.
Mereka akan menggunakan khidmat composer-komposer yang berada dalam reputasi terbaik mengikut situasi semasa. Slam tidak memandang pada pengalaman semata-mata kerana bagi setiap anggota Slam komitmen dan tuah composer selalunya harus seiring dengan aliran pemikiran Slam.
Nama-nama seperti Johan Aziz (Komposer dan Pengurus Slam), Rahim Othman dan Saari Amri tidak pernah lekang dari bibir peminat setia kumpulan ini. Bagi peminat-peminat Slam, nama-nama besar ini telah Berjaya mencorak dimercu gemilangan mutakhir. Komposer-komposer ini telah Berjaya mencorak irama muzik Slam dari pelbagai dimensi kerana mereka mempunyai cara, citarasa, identity dan susunan muzik tersendiri.

 

sumber: http://lazivon-slam.blogspot.com/2010/06/sejarah-awal-penubuhan-slam.html

Spesis cacing gergasi ditemui



SPESIS amfibia gergasi menyerupai cacing tanah yang dikenali sebagai Ichthyophis Cardamomensis ditemui di kawasan terpencil Pergunungan Cardamom di Kemboja.

Spesis yang dipercayai kehilangan habitat ini boleh menjangkau 1.5 meter, tetapi ia bukan seekor ular.

Penemuan ini telah disahkan oleh ahli herpatologi (amfibia dan reptilia) Flora Dan Fauna Antarabangsa (FFI) Kemboja, Neang Thy awal bulan ini.

“Penemuan ini sangat penting dan membuktikan Kemboja mempunyai banyak lagi spesis tumbuhan dan haiwan yang tidak ditemui oleh ahli sains.


“Malah banyak lagi tempat perlu dikaji,” jelasnya yang telah membuat kajian mengenai amfibia dan reptilia sejak 2003.

Spesis ini tergolong dalam keluarga ‘caecilian’- menyerupai ular atau cacing tanah dan hidup di bawah tanah.

Pergunungan Cardamom merupakan kubu rejim Khmer Rouge suatu ketika dahulu, namun kini ia menjadi habitat pelbagai haiwan yang jarang ditemui termasuk gajah Asia.

Namun ia bakal pupus kerana berlakunya pencerobohan hutan tanpa kawalan.

Jambatan tertinggi di dunia - Millau Viaduct



Jambatan ini berada pada ketinggian 343 meter dan telah diangkat sebagai jambatan tertinggi di dunia. Jambatan ini merupakan sebuah jambatan jalan bersanggahkan kabel yang menyeberangi lembah Sungai Tarn, Millau yang terletak di selatan Perancis.

Selain itu, jambatan ini sangat mengagumkan bahkan apabila di ukur ketinggiannya, ia hampir menyamai bangunan Empire State serta memiliki struktur sangat kukuh dan mengagumkan. Malah jambatan ini pernah dimasukkan dalam rancangan "National Geographic" dalam edisi "Megastructure".

Asal usul ubat gigi Darlie



Betul ke Darlie dan Colgate keluar dari kilang yang sama? Kiranya macam pesaingan la..tapi sebenarnya satu geng je..Dan sebenarnya banyak lagi jenama terkenal kat Malaysia ni dari satu kompeni.. tapi mengeluarkan iklan berasingan..

Darlie dahulunya dikenali sebagai Darkie adalah jenama ubat gigi yang dikeluarkan oleh syarikat Hawley & Hazel. Perkataan "Darkie" digunakan di Amerika dan Eropah merujuk kepada orang berkulit hitam dan dikatakan berunsur perkauman. Sebab tu nama tu ditukar kepada Darlie dan imej dekat kotak pun sudah bertukar. Darlie menjadi salah satu jenama ubat gigi popular di Taiwan sehingga hari ini.


Rupa ubat gigi Darlie pada zaman kini

Tetapi ramai yang tidak tahu bahawa perkata "Darlie" pun merujuk kepada perkataan hitam, cuba pergi Google translate dan translate perkataan English (DARLIE) -> Chinese. Pastu ambik perkataan Chinese yang keluar tadi dan translate balik ke English dan tekan untuk maksud alternatif (rujuk gambar bawah). Kalau tak puas hati lagi pergi tanya orang Cina maksudnya.

Gambar Atuk Dato Seri Mukhriz Mahathir



Mungkin ramai yang belum pernah melihat wajah datuk kepada Dato Seri Mukhriz Mahathir kan?

Gambar di bawah ini adalah wajah ayah kepada Tun Dr Mahathir dan datuk kepada Dato Seri Mukhriz Mahathir iaitu Mohamad bin Iskandar seorang guru Bahasa Inggeris dan Guru Besar pertama di Sekolah Inggeris Alor Setar yg kini dikenali sebagai Kolej Sultan Abdul Hamid.

Daripada raut wajahnya,jelas terpancar karisma seorang pendidik yg tegas. Sebab itulah anak lelakinya bukan saja menjadi seorang Doktor Melayu pertama membuka klinik swasta di Kedah malahan menjadi arkitek pembangunan Malaysia selama 22 tahun.

Jadi,seandainya ada yg bertanya dari mana Dato Seri Mukhriz mewarisi kehenseman beliau itu?

Jawapannya. Lihatlah datuknya dulu. Kuah kalau tak tumpah ke nasi,nak tumpah ke mana lagikan!

Sumber - Mukhriz Mahathir FC

Benda MENAKJUBKAN di bawah tanah!


 Pencari Harta Karun Jumpa Benda MENGEJUTKAN Dalam Tanah !!! 

Menurut sumber web yang di perolehi, gambar ini di ambil di Rusia ketika sekumpulan pencari harta karun telah mengesan satu objek di dalam tanah dengan menggunakan alat pengesan logam yang di sangkakan barang berharga, tetapi apabila tanah dikorek, penemuan yang memeranjatkan, apa yang mereka ketemui ialah sebuah motosikal berusia kira-kira 80 tahun. 

(Krasnyi Oktyabr) L-300, atau asal DKW Luxus 300. Tiada siapa yang tahu bagaimana motosikal itu boleh berada di dalam tanah.


 




 



Kredit : MalaysiaSensasi.net

Henfon masuk air? Pe nak Buat??




Sekiranya air memasuki barangan elektronik anda contohnya telefon bimbit, apa yang perlu anda lakukan? Ikuti langkah-langkah di bawah ini..

1. Keluarkan bateri dan sim kad.

2. Rendam atau letakkan telefon bimbit anda dalam beras putih. Ia diyakini mampu untuk menyerap air 2 kali ganda kelembapan. Telefon bimbit anda akan kering pada keesokkan harinya berbanding menggunakan pengering rambut.

Selamat mencuba :)

Selamat tahun baru 2015!



2014 sepintas lalu meninggalkan kita..
begitu pantas ianya berlalu..
Selamat datang 2015..

Lain-lain artikel yang best!