Monday, June 27, 2011

Perihal 5 sen

Assalamualaikum..

aritu terpikir lak saya bila terpandang tabung saya yang hampir penuh..tabung saya bwat sendiri dari balang 'pringles'..agak lama gak la saya menyimpan, mau dalam 3-4 tahun..saya terpikir, daripada terperuk xdpt nak beranak duit tu..baik saya laburkan kat dalam ASB..dapat gak dividen skit2..

Tabung saya yg xberapa nak chomey..

kira punya kira ada dalam RM110..saya asingkan dwet syiling yang tahun 1999 ke atas, senang kata dwet syiling yg ada gambar parlimen sy asingkan sebab saya tahu ada collector dwet syiling lama kat luar sana tuh..ada 5 sen, 10 sen, 20 sen dan 50 sen lama dalam tahun 1967 - 1988..

Hehe, byk x syiling sayer? :)

so, dwet syiling yg latest dari tahun 1999 ke tahun sekarang ni saya tukarkan kat kedai mamak, dapat la dalam RM107(dwet ni sy masuk dalam ASB, tmbh pelaburan :) ), yang dwet syiling lama tu saya jual kat mudah.my..buat permulaan saya jual syiling 5 sen ada 7 keping tahun 1967-1988 kat mudah.my, bawah ni gambarnya..


Dwet syiling yg saya iklankan kat mudah.my

Selang 2-3 hari ada org sms saya tanya syiling nih, saya tak letakkan harga sebab saya tak tahu nilai syiling lama nih, lepas tawar-menawar saya setuju harga RM19 termasuk pos..saya tahu yang harga syiling lama nih lagi bernilai kalo jual satu-satu mengikut harga pasaran..tapi saya nak jual lum sum je tros, senang..

ok, jika dipikir harga syiling lima sen tu, RM0.35, kalo saya tolak kat mamak saya dapat RM0.35 je, tapi saya dapat tahu skarang ni ramai collector yg cari syiling lama nih, so saya iklankan kat mudah.my dah dapat untung RM19, modal RM0.35 dpt RM19, untung bersih lepas tolak dwet pos RM3 adalah RM15.65!..besar nilainya tu, leh makan cendol 15 kali..huhu

Sedapnyer cendol...yummy

pada anda di luar sana, jika ada menda2 nak buang ke dalam tong sampah tu, pikir2 kan lah semula, lebih baik anda jual, sekurang-kurangnya dapat reducekan sampah dan reuse semula selain dapat $$$..antara barang2 yang boleh dijual dan ada harga walaupun dh rosak(pada pandangan saya la..) adalah barangan elektronik(pc, notebook, tv, peti sejuk, mesin basuh, konsol game - technician slalu beli brg2 ni walaupun dah rosak utk dijadikan spare-part), kenderaan cam motor, keter..

dan..kalo anda ada syiling lama tu, jgn dipakai utk beli brg ke, tepon awek ke..simpan dan jual cam saya..tu caranya kita nak 'beranak'kan dwet kita tu..hehe