Friday, July 1, 2011

Kerosakan biasa desktop/laptop anda

Hai, sambil2 berforum saya terpikir nak kongsikan pengalaman kerosakan pc saya kepada anda semua, mungkin masalah ni akan berlaku kepada anda, dan dapat memberikan anda sedikit idea untuk menyelesaikan masalah ini serta mengelakkan anda tertipu dgn tokey kedai pc..

1) Desktop off sendiri

Perkara ni berlaku kat desktop saya sebanyak 2 kali, tgh sedap2 main game tetiba pc shut down sendiri, bila pasang dia akan shut down gak, ada org kata processor panas, bila 1st time kena anta kedai, tu kedai ckp dia nyer power supply yang rosak..repair kena RM50 tukar power supply..

Bila dah seond time rosak, saya tau dah pe problem, pi beli power supply baru tros tukar, tgk btol masalahnya datang dari power supply..

2) Masalah RAM

Jangan anda tertipu dan mengelabah jika skrin komputer atau laptop anda jadik serupa gini.


Bukan skrin yang rosak tetapi RAM..Perkongsian ini bakal menyelamatkan wang anda dari ditipu dan kos baik pulih laptop atau pc yang lebih murah jika simptom seperti diatas berlaku.
Ingat RAM yg rosak tau....

P/S : masalah RAM di atas bukan masalah yang saya hadapi, tetapi terjadi kepada salah seorang daripada ahli forum..

3) Power xleh masuk dan charge battery

masalah ni terjadi kat laptop saya jenama NEC saya..maklum la laptop season, last2 hantar kat kedai kena RM300, rosak kat bahagian power supply, laptop saya xberani godek, kalo desktop tu berani ar..

4) PC xleh ON

aritu laptop saya xleh ON, cam biasa laptop saya xberani godek, so antar kedai..dia check adapter saya ok, check punya check dia kata cip kat motherboard problem..kena lagi RM330..isk3