Tuesday, April 12, 2011

Hari-hari praktikal

Salam all,

mungkin ada yang dah tahu, yang saya skarang nih ngah praktikal di HTAA, Kuantan..atau nama penuhnya Hospital Tengku Ampuan Afzan, Kuantan..saya praktikal di bahagian Patologi sebagai Pelatih Juruteknologi Makmal Perubatan..skarang nih kat seksyen Mikrobiologi..

so, kat sini saje je nak kongsi sket pe yang saya blaja tentang 'Agar'..Agar yg kita nak guna ni sebenarnya bentuk cam agar- yang kita slalu makan tuh, tapi yang ni xleh makan, ianya digunakan untuk membiakkan kuman @ mikroorganisma..

So, saya perkenalkan la satu2 agar yang terdapat dalam lab mikrob nih :

Blood Agar @ Agar Darah

Chocolate Agar

Sabouraud Agar


TCBS Agar (TCBS - Thiosulfate citrate bile sucrose)

XLD Agar


Francis Agar


MacConkey Agar

So biasanya kita akan culture sampel seperti nanah, najis, air kencing, tissue, cecair CSF dan bermacam-macam contoh spesimen lagi di atas agar2 nih, dan kita eram selama semalaman @ 24 jam..besoknya baru kita akan tahu samada ada pertubuhan bakteria atas dia ke xda..

Kalo tumbuh, biasanya cam gambar bawah nih..

Pertumbuhan bakteria Staphylococcus Aureus(kiri) dan Staphylococcus Epidermidis(kanan)

lepas tgk ada pertubuhan, kita kena bwat 'biochemical set' lak nak sahkan bakteria tu mmg dari spesies tu, byk lg step la..dah confirm baru inform kat doktor soh dia bg antibiotik yang mana sesuai utk pesakit tu...

ok tu sajer saya nak kongsikan disini..Slamat malam :)