Thursday, April 7, 2011

Konsert dengan sistem bunyi hijau


AHLI kumpulan Melodeego, Peter Malagodi (kiri) dan Greg Reinauer mengangkat sistem Bunyi Mapan sebelum persembahan di Johnny D's, Sommerville.


PADA kebiasaannya, penonton hanya bersorak dan menyanyi bersama kugiran kegemaran mereka tetapi, lain pula kisahnya apabila menyaksikan persembahan konsert demo Melodeego yang berasal dari Boston, Amerika Syarikat (AS).

Melodeego yang menggunakan sistem Bunyi Mapan hasil ciptaan Sean Stevens memerlukan penontonnya mengayuh basikal untuk menjana kuasa sistem audio dan pencahayaan semasa persembahan mereka.

Stevens berkata, terdapat sebuah bangku berlapikkan tiga buah basikal yang membolehkan tiga orang duduk di situ sambil mengayuh basikal.

Selain itu, terdapat dua bangku berasingan yang mempunyai stesen pengayuh dan disambungkan kepada kotak pusat yang akan menyimpan serta mengurus bekalan tenaga.

"Anda juga boleh menyambungkan ia kepada iPod. Apabila seseorang mula mengayuh akan kedengaran muzik berkumandang," ujarnya kepada wbur.org.

Tenaga kayuhan tersebut telah dipasang pada generator-generator kecil yang disambung kepada palang kerangka basikal itu.


DARI kiri: Mark Files Schwaller dan Greg Reinauer sedang memasang sistem Bunyi Mapan yang dijana menggunakan tenaga daripada kayuhan basikal.


"Daripada roda belakang, anda akan mendapati terdapat generator-generator kecil ini. Ia seperti kereta hibrid yang dijana motor elektrik. Jika anda memperlahankannya ia akan menjana elektrik yang akan digunakan kemudian," katanya sambil memusing pengayuh dengan tangannya.

Jelas Stevens lagi, seorang yang mengemudi kuasa kayuhan tersebut mampu membekalkan 100 watts tanpa mengeluarkan sebarang peluh. Lima orang pula mampu menjana kuasa elektrik sebuah persembahan secara langsung yang kecil.

Katanya, dia menggunakan beberapa bahan untuk membangunkan sistem Bunyi Mapan tersebut seperti motosikal lama, peralatan audio dan papan lapis.

"Kebanyakan barangan ini boleh didapati di Home Depot, Radio Shack atau pun Internet. Campuran bahan-bahan ini yang menjadikannya sesuatu baru," ujarnya lagi.

Stevens merupakan seorang yang obses dengan sumber tenaga sejak mengenali permainan dijana kuasa bateri dan kit Lego bermotor.

"Ia menelan kos kira-kira AS$8 (RM24) atau AS$10 (RM30) untuk berfungsi selama 30 minit. Selepas itu, kita akan membuang toksik sekali gus menyihatkan badan kita," ujarnya.


KAYUHAN lima orang mampu menyediakan bekalan elektrik untuk sebuah konsert kecil.


Lelaki berusia 32 tahun itu berkata, dia membuat permainan untuk golongan dewasa yang mampu menyelamatkan bumi.

Dia telah membawa penjana kuasa kayuhan tersebut di parti tarian, festival seni Burning Man yang berlangsung di California dan ke hutan Vermont.

Beberapa bulan lalu, kumpulan Melodeego berjaya memujuk seorang promoter di Somerville, Massachusetts untuk menempah kugiran mereka dengan menggunakan sistem Bunyi Mapan itu.

Lebih menarik lagi persembahan mereka mendapat sambutan di luar dugaan.

Melodeego kini dalam rangka perancangan untuk mengadakan persembahan bersiri pada musim bunga ini dengan menggunakan sistem Bunyi Mapan 10 basikal ciptaan Stevens yang menelan kos AS$14,000 (RM42,400).

kredit : kosmo.com.my