Thursday, August 16, 2012

Khasiat Buah Goji



Mungkin kedengaran sangat asing tetapi saintis yang menemui buah goji dari Ningxia, China ini percaya ia mampu mambantu memanjangkan usia.

Sejarah

Lebih kurang 3000 tahun dahulu, Raja Negara Ningxia pergi berburu ke Bukit He Lan. Dia terkejut melihat seorang wanita tua sedang memikul seorang lelaki tua berjanggut. Raja kagum melihat kekuatan wanita tu itu lalu bertanya apa yang berlaku. Wanita tua itu menjawab, "Saya sedang memikul cucu saya. Saya berumur 260 tahun. Saya makan daun dan buah goji. ia merupakan rahsia saya"


Buah Goji



Ningxia, China merupakan syurga untuk pokok goji. Buahnya besar dan berisi dengan warna merah gelap, bijinya sedikit, rasanya manis dan teksturnya berair. Buah ini tumbuh liar di lereng-lereng bukit. Ia juga telah ditanam secara berbaris sejak lebih 500 tahun dahulu.


Fakta Buah Goji
  • Lebih beta karotin
  • 500 kali ganda lebih vitamin C
  • Mempunyai 21 unsur mineral.
  • Lebih 18 asid amino.
  • Kaya dengan vitamin B1, vitamin B2, vitamin B6 dan vitamin E.

Manfaat
  • Memanjangkan usia.
  • Membekalkan tenaga.
  • Mencegah penyakit hati dan ginjal
  • meningkatkan daya tahan tubuh
  • Mencegah kanser
  • Mengatasi insomnia