Tuesday, August 23, 2011

Enzim Kardiak @ Cardiac Enzyme(CE)

‘Cardiac marker’ atau enzim kardiak adalah protein daripada sel-sel jantung yang dilepaskan ke dalam aliran darah ketika otot jantung mengalami kerosakan contohnya ketika ‘myocardial infarction’ terjadi. Dengan menaksir dan mengukur tahap enzim kardiak di dalam darah, doktor boleh mengetahui tahap kerosakan otot jantung dan samada ianya baru terjadi atau tidak. Oleh itu, penaksiran enzim kardiak adalah amat penting untuk mendiagnos ‘myocardial infarction(MI).

Terdapat 2 enzim kardiak yang ditaksir semasa ‘myocardial infarction(MI) terjadi iaitu creatine kinase(CK) dan troponin. Creatine kinase dilepaskan ke dalam aliran darah selepas 2 hingga 6 jam terjadinya kerosakan sel hati, dan biasanya tahap CK dalam memuncak selepas 24 jam. Peningkatan paras CK adalah kes biasa, tetapi ia tidak selalunya menunjukkan tahap kerosakan jantung. Peningkatan CK boleh juga terjadi disebabkan oleh kerosakan sel atau tisu yang lain.

Troponin juga dilepaskan ke dalam aliran darah 2 hingga 6 jam selepas kerosakan sel hati.dan tahap troponin memuncak dalam darah adalah selepas 12 hingga 26 jam. Peningkatan kadar troponin dianggap petunjuk yang lebih tepat untuk menunjukkan kerosakan otot jantung berbanding kadar peningkatan creatine kinase disebabkan ianya petunjuk(marker) yang paling awal dilepaskan setelah kerosakan sel jantung berlaku. Troponin adalah penanda(marker) pilihan pada hari ini untuk mendiagnosis ‘myocardial infarction’. Namun, kedua-dua protein kardiak iaitu creatine kinase dan troponin diperlukan bagi menaksir pesakit yang didapati mengidap ‘myocardial infarction’.