Monday, July 30, 2012

Cara Membayar Yuran Ebay @ Ebay Fees Menggunakan Kad Debit Maybank

Salam semua,

Sebagai seorang penjual @ seller di eBay, ramai orang mempunyai masalah dalam menyelesaikan yuran eBay terutamanya bagi individu yang tidak mempunyai kad kredit. Saya juga mempunyai masalah dalam menjelaskan yuran ebay/ebay fees yang tertunggak kerana tiada kad kredit. Okay, penyelesaiannya kalo xda kad kredit, guna kad debit. Dalam post saya kali ni saya gunakan kad debit Maybank. Kad debit Maybank nih saya request bagi menggantikan kad atm dgn caj RM12. Sebelum nak bayar ebay fees nih, pastikan anda mempunyai duit di dalam Maybank yea..

1) Pertama pergi ke "My Ebay" dan cari "Site Map".



2) Di "My Selling Account", pilih "Make A Single Payment"



3) Kemudian pilih "Pay With Your Credit Card"




4) Masukkan semula username dan katalaluan untuk pengesahan

5) Masukkan segala maklumat dengan betol dan berhati-hati seperti gambar di bawah nih. Selepas itu klik "CONTINUE" dan seterusnya "CONFIRM"



6) Jika transaksi berjaya, anda akan lihat gambar seperti di bawah nih..



7) Sila semak baki akaun anda di Maybank dan ebay di "Seller account", pastikan jumlah yang dimasukkan ke dalam akaun eBay dan yang ditolak di akaun Maybank anda tepat.






Saya bayar fees ni melalui eBay Malaysia. Tak kisah la anda menjual di eBay.com @ eBay.com.my, seller fees biasanya dia akan invoice sekali..

Sekian, terima kasih :)