Monday, July 9, 2012

Penyakit Demam Kepialu



Demam kepialu yang disebabkan oleh bakteria Salmonella Typhi merupakan sejenis penyakit yang boleh mengancam nyawa.

Bagaimana Ia Menular

Penyakit ini merebak melalui makanan atau air yang tercemar dengan bakteria dari orang yang dijangkiti dan kumbahan yang mengandungi bakteria. Bakteria ini hanya bersarang di dalam tubuh manusia. Seseorang yang menghidap penyakit ini akan membawa bakteria di dalam saluran darah dan saluran pencernaan. Oleh sebab itu, kita hendaklah menjaga dan mengamalkan kebersihan terlebih dahulu.


Langkah-langkah Pencegahan

1. Kebersihan makanan - Elakkan makanan serta minuman yang dijual itu benar-benar bersih. Dengan menghindari makanan berisiko ini, ia mampu melindungi diri anda daripada lain-lain penyakit seperti cirit-birit, taun, disentri dan hepatitis A.

2. Dapatkan vaksin - Jika anda menetap atau sedang dalam perjalanan ke negara-negara maju yang biasa diserang wabak kepialu, anda perlulah menimbangkan pengvaksinan menentang demam kepialu. Berjumpalah dengan doktor untuk mengetahui lebih lanjut tentang vaksin.

Bakteria Salmonella Typhi

Tanda-tanda demam kepialu

  • Demam yang berpanjangan (suhu badan setinggi 39°C hingga 40°C).
  • Badan rasa lemah dan tak bermaya.
  • Sakit perut
  • Hilang selera makan.
  • Tumbuh ruam tompok warna merah jambu.

Apa Yang Perlu Dilakukan Jika Diserang?

Jawapan yang tepat adalah segera berjumpa doktor. Biasanya anda akan diberi antibiotik dan mula menunjukkan tanda-tanda pulih dalam tempoh 2 hingga 3 hari. Perlu diketahui, jika tidak mendapat rawatan lanjut, anda boleh demam selama berbulan-bulan. Sebanyak 20% daripada mereka yang meninggal dunia disebabkan oleh komplikasi jangkitan.