Sunday, October 7, 2012

Pencipta Mesin ATM - Luther George Simjian

Luther George Simjian adalah salah seorang penemu dan ilmuwan terutama dalam penciptaan mesin ATM (Automatic Teller Machine).

Dia dilahirkan di Turki pada 28 Januari 1905 dan meninggal pada 23 Oktober 1997 dalam usia 92 tahun.
Simjian berhijrah ke Amerika pada usia 15 tahun,kerana dipisahkan dari keluarganya pada masa Perang Dunia Pertama. Setelah bertemu dengan sanak-saudaranya di Connecticut,dia mulai belajar dengan bekerja sebagai jurugambar sesuai dengan bidang kesukaannya.

Pada awal mulanya, Simjian belajar di Universiti Yale dengan mengambil bidang Kedoktoran. Namun minatnya berubah ketika Pihak Universiti memberikan pekerjaan di makmal Foto. Pada tahun 1928, dia telah menduduki jabatan Pengarah pada Bahagian Fotografi di Universiti tersebut.


Pada tahun 1934 Simjian pindah ke New York, di mana dia mengembangkan mesin X-ray warna dan self-posing portrait camera yang memungkinkan subjek untuk melihat ke dalam cermin dan melihat gambar tepat yang akan diambil.


Contoh Idea, Reka Bentuk Dan Konsep ATM oleh Simjian.

Dengan berbekal penemuannya ini,Simjian mendirikan sebuah perusahaan manufacture kamera dan menjual lesen untuk menggunakan kamera tersebut di studio mini yang diletakkan dalam Departement Store dengan nama Photoreflex yang kemudian diganti dengan nama Reflectone.


Perusahaan inilah yang kemudian terus melakukan pengembangan optik,dan peringkat elektro mekanik.

Ketika Simjian menawarkan idea untuk membuat pelanggan bank melakukan transaksi kewangan tanpa bertemu dengan pegawai bank,ia diragui banyak orang.


Barclays Bank. Bank Pertama Yang Mempunyai Mesin ATM dan Transaksi Pertama Di Dunia pada 27 Jun 1967.

Tanpa kenal putus asa,pada tahun 1939,Simjian mendaftarkan 20 hak cipta yang berkaitan dengan perangkat penemuan barunya tersebut,dan menawarkan penemuannya kepada sebuah perusahaan besar yang sekarang dikenali dengan nama Citicorp.

Baru setelah 6 bulan kemudian,Citicorp memberi maklum balas terhadap tawaran Simjian tersebut.


"Nampaknya,orang yang akan menggunakan mesin ini hanyalah sejumlah kecil pelacur dan penjudi yang malu dan tidak mahu bertemu muka dengan pegawai!" tulis Simjian.



Majlis Transaksi ATM Yang Pertama Di Dunia Di Barclays Bank.

Ternyata hari ini pada setiap sudut jalan,kita dapat dengan mudah menemukan mesin “ajaib” ini.

Apa yang menjadi keraguan banyak orang pada masa tersebut sangat tidak terbukti.





ATM sudah menjadi keperluan yang tidak terpisahkan bagi kebanyakan orang yang tinggal di bandaraya.




Penemuan Simjian yang pada awalnya diragukan,kini telah membantu banyak orang dengan hadirnya kemudahan melalui mesin ATM.



Luther George Simjian.

SUMBER